Odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję podlegają określone koszty ponoszone z tytułu udziału w targach krajowych i zagranicznych, w których podatnik bierze udział jako wystawca promujący własne produkty, a nie w przypadkach gdy obecność na targach ma na celu wyłącznie zapoznanie się z ofertą innych firm. Ulga obejmuje ponadto wydatki na przygotowanie dokumentacji sprzedażowej i przetargowej oraz na dostosowanie opakowań do potrzeb klientów (z ich inicjatywy). Poza zakresem ulgi pozostają natomiast wydatki na posiłki z potencjalnymi kontrahentami odbywane w czasie targów, jak też koszty związane z wyjazdami pracowników do tych podmiotów. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 października 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.434.2023.2.AN.
Wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego złożył podatnik będący producentem aparatury medycznej. Wyroby te wytwarza samodzielnie zgodnie z projektami opracowanymi we własnym centrum badawczo-rozwojowym. W 2022 r. realizował działania promocyjne, które spowodowały w 2023 r. wzrost przychodów ze sprzedaży własnych produktów, w odniesieniu do przychodów osiągniętych w 2021 r. Działania zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży własnych produktów są podejmowane nadal i będą realizowane w kolejnych latach. W związku z tym podatnik zamierza korzystać z ulgi na ekspansję.
Jako działania podejmowane w celu zwiększenia sprzedaży wskazał m.in. uczestniczenie w krajowych i zagranicznych targach, gdzie jako wystawca promuje własne produkty oraz szerzy informację o firmie i ofercie produktowej. Zdarza się również, że jego pracownicy uczestniczą w targach tylko jako obserwatorzy - w celu weryfikacji ofert prezentowanych przez inne firmy oraz badanie trendów w zakresie organizacji stoisk targowych (wystawowych).
Do kosztów ponoszonych z tytułu udziału w targach podatnik zaliczył wydatki na:
1) organizację miejsca wystawowego, w szczególności koszty: powierzchni wystawienniczej, wstępu na targi, wpisu do katalogów i ulotek targowych, transportu elementów stoiska targowego i eksponatów targowych, zakupu zabudowy stoiska, nabycia/wypożyczenia mebli, wykonania grafik na stoisko targowe, montażu i demontażu stoiska targowego, zużycia mediów na stoisku, sprzątania stoiska oraz opłaty za parkingi i koszty kolacji odbywanych z potencjalnymi klientami,
2) zakup biletów lotniczych dla pracowników wyznaczonych do prezentacji firmowych produktów oraz uczestniczących w targach jako obserwatorzy,
3) zakwaterowanie i wyżywienie pracowników, w tym głównie koszty noclegów i diety.
Ponadto podatnik wyjaśnił, że w uzasadnionych okolicznościach (spowodowanych m.in. brakiem bezpośredniego połączenia lotniczego, niemożnością zakupu biletów lotniczych czy zbyt odległymi terminami wylotu i przylotu) podróże do miejscowości, w których odbywają się targi, pracownicy odbywają prywatnymi samochodami. Wówczas ponosi koszty transportu drogowego, w tym zakupu paliwa, opłat za autostrady i parkingi.
Poza wymienionymi wydatkami, podatnik ponosi również inne koszty mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów. Koszty te dotyczą:
Podatnik chciał wiedzieć, czy wszystkie opisane wydatki mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży własnych produktów będzie mógł odliczyć w ramach ulgi na ekspansję? Dodatkowo chciał się upewnić, że odliczeniu będą podlegały koszty związane z wyjazdami pracowników (z tytułu diet, biletów lotniczych lub korzystania z samochodów prywatnych) do potencjalnych zagranicznych kontrahentów? Zgodnie z wyrażonym stanowiskiem, uważa, że wszystkie opisane wydatki podlegają odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.
Organ podatkowy stwierdził, że podatnik będzie mógł odliczyć tylko część opisanych kosztów. Przypomniał, że ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży (tzw. ulga na ekspansję) została wprowadzona jako zachęta dla przedsiębiorców do rozwoju i rozszerzania działalności zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Polega ona na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów, a ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Przy czym aby zachować prawo do odliczenia, konieczne jest:
przynajmniej w jednym z dwóch następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów. Przy czym wspomniane zwiększenie przychodów ze sprzedaży należy stwierdzić w odniesieniu do przychodów ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztów z tego tytułu.
Omawiając regulacje dotyczące ulgi na ekspansję, organ podatkowy zwrócił uwagę, że: "(...) katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni".
Przechodząc do oceny stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na tle przepisów art. 18eb updop, powołany organ stwierdził, że podatnik nie będzie mógł ująć w kwocie odliczenia wszystkich przedstawionych wydatków. Jego zdaniem, jeśli chodzi o koszty uczestnictwa w targach, to w myśl art. 18ed ust. 7 pkt 1 updop do tej kategorii kwalifikuje się jedynie koszty polegające na organizacji miejsca wystawowego, zakupie biletów lotniczych oraz zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Tym samym poza zakresem odliczenia pozostają koszty niewymienione wprost w tym przepisie, które mają jedynie pośredni związek z uczestnictwem w targach. W przypadku podatnika będą to ponoszone podczas trwania targów koszty parkingów oraz kolacji z potencjalnymi kontrahentami.
Ponadto w ocenie organu brak jest podstaw do uznania za koszty poniesione na zwiększenie sprzedaży własnych produktów wydatków związanych z udziałem w targach, gdy podatnik nie występuje w roli wystawcy, a obecność pracowników służy tylko zapoznaniu się z ofertą innych firm czy badaniu trendów w organizacji stoisk targowych. W takim przypadku nie jest bowiem spełniony podstawowy warunek ulgi, czyli działanie na rzecz promocji sprzedaży produktów podatnika.
Organ podatkowy zakwestionował również prawo do odliczenia kosztów związanych z wyjazdami pracowników do potencjalnych zagranicznych kontrahentów poniesione m.in. na diety, bilety lotnicze oraz paliwo. Stwierdził bowiem, że tego rodzaju koszty w ogóle nie mieszczą się w zakresie kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 updop. W szczególności nie mogą one być utożsamiane z kosztami z tytułu udziału w targach.
Także nie wszystkie wydatki przedstawione jako koszty działań promocyjno-informacyjnych mieszczą się w zakresie art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop. Aby zakreślić ramy tego przepisu, organ odwołał się do językowego znaczenia pojęć "promocja" i "informacja". W rezultacie uznał, że podatnik nie może do tej kategorii kwalifikować kosztów o charakterze reklamowym, czyli w okolicznościach analizowanej sprawy wydatków na zakup: usług doradczych dotyczących sposobów promocji firmy, a także gadżetów reklamowych, roll-upów promujących produkty w trakcie konferencji czy ekspozytorów z wyrobami firmy prezentowanych w siedzibie firmy podatnika.
Z kolei oceniając możliwość odliczenia wydatków na dostosowanie opakowań do potrzeb klientów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 updop, organ zastrzegł, że do tej kategorii można zaliczyć jedynie koszty związane z dostosowaniem opakowań, w przypadku gdy działania w tym zakresie są podejmowane z inicjatywy klientów, którzy zgłosili takie zapotrzebowanie. Zatem jeżeli to podatnik proponuje klientom wykonanie spersonalizowanych torebek, to wydatki na przygotowanie takich opakowań nie uprawniają do odliczenia w ramach ulgi na ekspansję. Odliczenie jest możliwe jednak, gdy spersonalizowane torebki są wykonywane z inicjatywy klienta.
Organ podatkowy nie miał natomiast zastrzeżeń co do wydatków ponoszonych przez podatnika na przygotowanie dokumentacji, o której mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 i 5 updop, a więc:
Potwierdził, że wszystkie wydatki z tym związane przedstawione przez podatnika we wniosku mieszczą się w zakresie ulgi na ekspansję i mogą być odliczone od podstawy opodatkowania.
|